Lokomotywa sztuki – zajęcia plastyczne dla dzieci
Autor projektu i osoba prowadząca zajęcia: Maria Uryga
Projekt „Lokomotywa sztuki” zaprasza najmłodszych do poznawania i odkrywania świata sztuki. W zabawie dzieci zapoznają się z elementami historii sztuki i pracą artysty.
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku przedszkolnym.
W zdobywaniu wiedzy pomoże im artystyczna żabka – dziwaczka, podróżniczka, która będzie opowiadać o wybranym dziele sztuki i tłumaczyć różne pojęcia, wyrazy z historii sztuki. Na zajęciach będą wykorzystywane oryginalne prace z malarstwa, rzeźby, rysunku i grafiki, prace dzieci, albumy o sztuce. Konstrukcją warsztatów będą 4 stacje, z których będzie wyruszać lokomotywa po krainie sztuki.
1 stacja. OBRAZ. Jak powstaje obraz? Co to jest kolor, plama i faktura? Na czym można namalować obraz?
2 stacja. RZEŹBA. Co to jest forma? Z jakich materiałów można wykonać małą lub dużą rzeźbę? Jak wygląda chropowata i płaska powierzchnia?
3 stacja. RYSUNEK. Co to jest linia? Kształt linii? Bazgroły? W co może zamienić się linia na kartce papiery, podłodze, ścianie?
4 stacja. GRAFIKA. Rola koloru czarnego i białego na papierze, linia i plama w grafice, zapoznanie się z wybranymi technikami graficznymi jak kalkomania, monotypia, ceratoryt.
Projekt „Lokomotywa sztuki” ma na celu przybliżyć najmłodszym w formie twórczej zabawy elementy historii sztuki, pracę artysty oraz szeroki wachlarz możliwości technik plastycznych: malarstwa, rysunku, rzeźby, grafiki.
Na zajęciach dzieci będą:
– rozwijać swoją inwencję twórczą i pomysłowość
– poszerzać zasób słownictwa i poznawać wybrane dzieła sztuki
– eksperymentować kolorami i pracować różnymi materiałami na płaszczyźnie
– doskonalić umiejętność wskazywania różnić i nazywania wielkości: „duży – mały”, „chropowaty – gładki”, „krótki – długi”, „pełny – pusty”
– rozwijać sprawność rąk podczas wycinania, klejenia, rysowania, malowania wybranymi narzędziami plastycznymi
– doskonalić logiczne myślenie, spostrzegawczość i uwagę
Projekt „Lokomotywa sztuki” jest adresowany do dzieci w wieku przedszkolnym (można też dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym). Na podstawie czterech stacji będą opracowane zajęcia, które przybliżą „nazwy” stacji w formie zabawy twórczej. Dla umilenia czasu podróżowania będą śpiewane piosenki i czytane krótkie bajki.